Dlaczego tak często NGO zaniedbuje marketing usług?

W codziennej pracy NGO duża część energii jest kierowana na tworzenie usług. Pomagamy młodzieży w lepszym starcie, zajmujemy się polepszeniem sytuacji chorych, wspomagamy potencjał ambitnych czy ratujemy poszkodowane zwierzęta. To konkretne usługi które mają różny licznik, ale ten sam mianownik: służba dla innych czyli usługa.

Marketing usług jest narzędziem które pomaga „opakować” i sprzedać nasze usługi jako wyróżniające się, potrzebne i pomagające innym. Jeżeli nie wykorzystujemy lub zaniedbujemy marketing usług w NGO to nasza działalność ma ograniczony zasięg lub nie możemy wyzwolić całego potencjału i docierać dalej z naszymi rozwiązaniami.

Jesteśmy w innej sytuacji niż firmy czy instytucje budżetowe, szczególnie jeśli chodzi o zakres budżetu. Nie jest tajemnicą, że obszar marketingu/PR/promocji w NGO ma ograniczone pieniądze i duże inspiracje 🙂 Jednak to istotnie ważny obszar naszej organizacji. Inaczej podejmowane projekty mogą istnieć tylko tymczasowo i być zapominane. A naszą najlepszą walutą jest wskazanie zakresu i historii działań. Pokazanie podopiecznych, utrwalenie sukcesów, podzielenie się wiedzą, pochwalenie współpracą z innymi czy pokazanie rozliczenia finansowego. Marketing usług jest planowanym działaniem, aby nie stracić żadnej okazji do podkreślenia, że nasze usługi są pożyteczne, potrzebne i rozwijają się. Warto aby zajęła się tym osoba znająca zasady komunikacji społecznej. I trzeba jest w tym pomóc, aby wspólnie opisywać przewagę swoich usług, zaznaczać się w świadomości odbiorców oraz poszerzać pole działania.

Działajmy profesjonalnie. Nie miejmy złudzeń, że ktoś będzie poświęcał 20-30 h tygodniowo na marketing usług i zrobi to za darmo. To kosztuje. Wracamy tu do starej dyskusji: dlaczego płacić księgowej a nie fundraiserowi czy osobie od marketingu..? To inwestycja i temat na inny artykuł.

Poniżej wskażę kilka pomysłów które wydają się trafne na rozwijanie marketingu usług.

Zorganizuje Festyn, Spotkanie Przyjaciół, Piknik.

To idealna okazja na sprawdzenie zasady Pareto. Może lepiej zaprosić 20% zaangażowanych sympatyków fundacji, niż masowo rozrzucać ulotki i e-maile z bardzo mała skutecznością komunikacyjną? Czy nie lepiej spotkać się na świeżym powietrzu, zjeść wspólny posiłek, odpocząć i lepiej poznać swoich sympatyków? Także i tu można zainaugurować nowy projekt w NGO.

  • Twoja usługa to rozrywka i pielęgnowanie znajomości a nawet przyjaźni.

Każde wydarzenie a nawet temat na wydarzenie fotografuj, nagrywaj i dziel się w Internecie.

Naszą wizytówką jesteśmy my sami a następnie strona www, fanpage w Facebooku, Instagram czy newsletter. Może się to zmieni, ale tymczasem coraz mniej czytamy a coraz więcej oglądamy. Zatem pokazuj życie organizacji: spotkania, wizyty, prace nad projektem, wielkie i niewielki wydarzenia, osoby zaangażowane w prace i sympatyków. Widoczne „życie” na stronie www zwiększa wiarygodność Twojej działalności. Chcę ich wesprzeć, bo nieustannie działają… Umieszczaj filmy na Facebooku a zobaczysz, że osiągasz większy i darmowy zasięg. Nawet proste filmy z smartfona.

  • Twoja usługa to dzielenie się historią codziennej pracy, sukcesów i pojawiających się potrzeb.

Pomóż w wypełnianiu PIT-u

Radio Maryja jest rodziną, bo tam usłyszałem o możliwości pomocy w wypełnieniu PIT dla starszych osób. Dlaczego my nie zorganizujemy takiej usługi dla starszych sympatyków i darczyńców?

  • Twoja usługa to wiedza oraz masz okazję zaprosić sympatyków do swojej siedziby.

Zaprzyjaźnij się z innymi organizacjami pozarządowymi

Nie jesteśmy samotną wyspą. Część naszych usług pokrywa się, część jest zupełna odmienna. Warto czasem spotkać się z innymi i pogadać, co robią, czego potrzebują i co możemy zrobić wspólnie? Ostatnio brałem udział w spotkaniu, gdzie okazało się, że załatwienie ponad 100 komputerów dla NGO nie będzie takie trudne…

  • Twoja usługa to czas i uwaga dla drugich.

Dlaczego zatem zaniedbujemy te działania? Przecież nie są takie trudne.
Będzie łatwiej, jak spiszemy kalendarz działań i dopiszemy do tego tzw. kalendarz komunikacji. Te dwa kalendarze pilnuje specjalista od komunikacji. Już po kwartale zobaczysz jak rosną statystyki odwiedzin oraz masz nowe tematy do rozmowy z sympatykami i darczyńcami. A to tylko kilka przykładów promowania swojego towaru czyli usług.

avatar

Łukasz Zając

socjolog, właściciel agencji Get Media PR. Interesuje się produkcją filmową, marketingiem, zarządzaniem mediami i trendami audiowizualnymi. Wspiera organizację pozarządową promującą edukację i młodzież. Lubi tkaże takie dyscypliny jak: networking, fundraising oraz dokument filmowy. Współtwórca klubu networkingowego - Towarzystwo Biznesowe.

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *