Kampania dźwignią filmu

Podjęliśmy już decyzję. Robimy film! Nasza organizacja potrzebuje świetnego filmu, aby pokazać jak skutecznie zmieniamy świat. Chcemy również osiągnąć nasze cele np. zbiórka funduszy (fundraising) lub zamierzamy pochwalić się sukcesami (kampania wizerunkowa)… Jak zacząć pracę nad filmem?

Etapy przygotowania filmu są już opisane. W tej sytuacji, polecam pomyśleć o pewnej historii. Wyobraź sobie, że otrzymałeś wygodny i elegancki samochód. Możesz nim jechać, gdzie chcesz. Bak jest zatankowany do pełna. Samo auto wzbudza też podziw, jest naprawdę niezłe…

Wydaje się rozsądne, że chwilę zastanowisz się dokąd pojechać? Po co tam pojechać? Co jest szalenie ważne, jak tam dojechać? Patrzysz na mapę, trochę planujesz…

Podobnie jest z realizacją filmu. Powinien on być elementem kampanii komunikacji. Jeśli już odrobiłeś zadanie domowe z zakresu planu działań organizacji na kolejne 12 miesięcy, będzie Ci zdecydowanie łatwiej. Jeżeli nie, popracuj najpierw nad kampanią informacyjną organizacji. Zazwyczaj to planowanie kalendarza, zadań i narzędzi marketingowych oraz PR.

Film jest narzędziem dla określonych celów. Jaki jest Twój cel? Pamiętaj też, że nie tylko Ty tworzysz genialny film. Na trasie jest wielu innych interesujących kierowców. Jadą z podobną prędkością lub często nie masz z nimi szans, nie ten silnik… Prowadząc studio filmowe, wielokrotnie przekonaliśmy się, że Klienci przychodzą z pomysłem na realizację spotu promocyjnego lub animacji, niestety zapominając o dalszej sprawie promocji filmu… Pierwsze pytanie brzmi: kto i gdzie to zobaczy?

Jeżeli myślimy tylko o własnej stronie www czy fanpage na Facebooku, możemy lekko się zdziwić. Dotarcie do widza nie jest łatwe. Walka o zasięgi (odsłony filmu, udostępnienia, komentarze) jest dosyć zaawansowana. Drugie pytanie dotyczy planu na promocję filmu. Ile masz pieniędzy, czasu, kreatywności i osób do pomocy, aby wypromować film? Nie ma prostych recept. Poniżej przedstawiam kilka doświadczeń, które mogą zainspirować Ciebie do lepszej produkcji i promocji filmu.

  • Warto przeznaczyć 70-80% budżetu na produkcję filmu, pozostałą część na promocję.
  • Pomyśl, jak i kiedy się wpisać w kontekst społeczny z swoim filmem. Tu pomaga kalendarz i cykliczne wydarzenia lub nadzwyczajne okazje (uroczystości, wizyta VIP, coś specjalnego…).
  • Film można i warto promować już w czasie produkcji. Zadbaj o zdjęcia z planu filmowego, pochwal się aktorami, pokaż jak wyglądają poszczególne etapy realizacji. Zobacz:
  • Co więcej, zaangażuj swoich odbiorców/fanów/znajomych już w fazie powstawania scenariusza. Testuj z nimi Wasze pomysły…
  • Nie oszczędzaj na grafice… Dobre materiały graficzne mogą też służyć do stworzenia unikatowych grafik, memów, ikonografik.
  • Wykorzystaj bardziej personalne kanały komunikacji np. komunikatory (Messenger, What’sUp).
  • Film może być wyświetlany nie tylko w You Tube. Pomyśl o ekranach reklamowych w tramwajach, w sklepach, w zaprzyjaźnionych firmowych biurowcach…
  • Zobacz jak promują się filmy na społeczności Wykop.pl czy na Twitterze.
  • Zorganizuj premierę filmu. Zrób z tego wydarzenie
  • Sponsoruj wideo reklamę w Facebook, konsultując wcześniej grupę docelową, odpowiedni czas i geolokalizacje.
  • Pomyśl, jakie ma być główne działanie po obejrzeniu filmu. Może to być np. przekierowanie na stronę www; wpłata na konto; zapamiętanie KRS lub dołączenie do fanpage czy listy mailingowej.
  • Zorganizuj konkurs na Facebooku, zaangażuj w promocje inne znajome osoby i organizacje. Pamiętaj, aby napisać regulamin i dostraczyć nagrody na czas 😉

Mam nadzieję, że kilka myśli pozwoli na lepszą wyprawę w świat filmu i promocji. W razie pytań, napisz, możemy skonsultować Twój projekt: www.getmediastudio.pl Ikonografika Get Media Studio_LepszeNGO

avatar

Łukasz Zając

socjolog, właściciel agencji Get Media PR. Interesuje się produkcją filmową, marketingiem, zarządzaniem mediami i trendami audiowizualnymi. Wspiera organizację pozarządową promującą edukację i młodzież. Lubi tkaże takie dyscypliny jak: networking, fundraising oraz dokument filmowy. Współtwórca klubu networkingowego – Towarzystwo Biznesowe.

You may also like...

2 komentarze

  1. avatar Franciszek napisał(a):

    Krótki i konkretny artykuł, warto mieć pod ręką jako ściągawkę 🙂

  2. avatar GAD napisał(a):

    Łukasz wiele uporządkował w sprawie i przypomniał o tej części społecznej, która jest dźwignią do sukcesu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *