Jak mówić o projekcie, żeby był atrakcyjny?

Photo credit: mattcornock / Foter / CC BY-NC

Umiejętność odpowiedniej prezentacji jest czymś, co powinno interesować każdą osobę, która działa w trzecim sektorze. Wszak wszystkie organizacje potrzebują wolontariuszy, sponsorów i uwagi mediów.

Gdy słyszymy prezentacja projektu lub prezentacja organizacji myślimy o publicznym wystąpieniu, którego tematem będą m. in. wartości i projekty, których realizacją zajmuje się stowarzyszenie. Ale prezentacja projektu to również oferta, którą wysyłamy do sponsora, czy list z prośbą o objęcie wydarzenia patronatem honorowym. Niezależnie od tego, jaką formę będzie miała prezentacja, warto się do niej przyłożyć i przygotować ją tak, by była interesująca. A to wymaga pracy.

Oczywiście, możemy wysłać sponsorowi ogólną ofertę. Możemy też wygłosić podstawową regułkę, prezentując najważniejsze dane na temat projektu i organizacji. Ale czy na pewno dzięki temu zabiegowi oszczędzimy czas?

Tak, jak człowiek ma swoje różne oblicza, które prezentuje czy to w pracy, w domu, czy na dobrej imprezie, tak i projekt lub organizację można pokazać z różnych stron. Zwróćmy uwagę na to, że w inny sposób mówimy o tym, co robimy, gdy rozmawiamy ze swoim tatą, a inaczej, gdy spowiadamy się szefowi. Słowa i tematy dopasowujemy wtedy automatycznie.

Dopasowywać, tyle że w przemyślany sposób, powinniśmy również prezentacje projektu. Dzięki temu są one skuteczniejszym narzędziem i w większym stopniu interesują słuchaczy. Jeśli chcemy dostosować prezentację możemy skorzystać z trzech pytań, dzięki którym jeszcze bardziej zainteresujemy odbiorców:

Do kogo jest ta prezentacja?

Prezentując temat zawsze powinniśmy postawić się w pozycji odbiorcy. Kim ta osoba jest? Ile ma lat? Jakiego języka używa? I przede wszystkim: co dla tej osoby będzie najważniejsze, jeśli chodzi o moją organizację lub projekt? Dlaczego będzie to dla niej interesujące? Te pytania pozwolą określić grupę docelową oraz atrybuty, które ją opisują. A znając grupę, łatwiej będzie dostosować treści.

Dlaczego jest ta prezentacja?

Powinniśmy dostosować się do odbiorcy, ale przy tym powinniśmy pamiętać, jaka jest przyczyna i jaki jest cel naszej prezentacji. Co chcemy osiągnąć mówiąc lub wysyłając dokument? Na czym nam zależy? Co nas motywuje do działania? Odpowiedzi na te pytania pozwolą zachować odpowiednią strukturę prezentacji i jak po sznurku zmierzać do obranego celu.

Co jest w tej prezentacji?

Znając swój cel i znając swoją publiczność powinniśmy się skupić na doborze treści. Jakie informacje powinniśmy przekazać? Te najważniejsze, a może te najbardziej aktualne? Prawidłową odpowiedzią są treści, które są najbardziej atrakcyjne dla odbiorcy. Należy je najpierw wybrać, a potem przedstawić w atrakcyjny, angażujący sposób.

Jak to zrobić? Metod jest wiele. Jedni dbają o stronę wizualną, inni starają się mówić przykładami. Jakiejkolwiek formy nie wybierzemy pamiętajmy, że ładne opakowanie bez zawartości jest tylko ładnym opakowaniem. Dlatego chcąc zyskać naprawdę dobre efekty powinniśmy odpowiedzieć na 3 powyższe pytania i na nich budować prezentację.

avatar

Andrzej Kozdęba

Trener, bloger, mówca. Od 6 lat związany z sektorem organizacji pozarządowych. W NGO odpowiadał za koordynację projektów, promocję i szkolenia. Obecnie właściciel firmy szkoleniowej. Wie jak i co mówić, żeby mówić skutecznie.

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *