Recepta na dobry wizerunek

W kalendarzu wpisane kolejne spotkania. Wszystkie są ważne albo bardzo ważne. W międzyczasie telefony, maile, sprawy podopiecznych. W takim tempie trudno złapać oddech, a co dopiero pomyśleć o budowaniu wizerunku organizacji. Tymczasem wystarczy pamiętać o kilku prostych zasadach.

Najważniejsze, to nie zapominać o tym, że wizerunek organizacji, którą reprezentujemy, tworzymy my sami. Zatem co zrobić, żeby postrzegano nas jak najlepiej? Zacznijmy od mowy ciała. To nie wypowiadane słowa są podstawą w komunikacji, a postawa, mimika twarzy, kontakt wzrokowy i gestykulacja decydują o tym jak obieramy siebie nawzajem.

Postawa – najlepiej gdy otwarta, czyli ręce są rozłożone, dłonie otwarte a ciało lekko pochylone w stronę rozmówcy. Tworzeniu bliskich relacji nie sprzyja postawa zamknięta, czyli krzyżowanie rąk i nóg oraz kulenie się w sobie.

Kontakt wzrokowy – utrzymanie kontaktu wzrokowego wskazuje na pewność siebie i otwartość. Unikanie go świadczy natomiast o niepewności i nieszczerości.

Mimika twarzy – trzeba pamiętać, że emocje, które przeżywamy są widoczne na twarzy. Możemy z niej odczytać – szczęście, strach, złość, zaskoczenie, wstyd, ból i smutek.

Gestykulacja – gesty podkreślają to co mówimy. Jeśli chcemy zbudować pozytywny wizerunek warto nauczyć się eliminować negatywne gesty, np. nadmierne wymachiwanie rękami w czasie mówienia.

Uścisk dłoni – rękę wyciągamy swobodnie lekko pochylając się do przodu i patrząc rozmówcy w oczy.

Ubiór – pełni bardzo ważną rolę w komunikacji niewerbalnej. Powinien być wybierany świadomie tak, aby był stosowny do okoliczności. Odstępstwa od przyjętych norm traktowane są jako brak profesjonalizmu i obniżają status osoby. W doborze stroju może pomóc wiedza o symbolice kolorów i ich psychologicznym oddziaływaniu, np. kolor szary wzbudza zaufanie. Kojarzy się z osobami konserwatywnymi i zrównoważonymi. Czerwony, natomiast, uosabia siłę i władzę. Sugeruje pewność siebie. Granat wyraża szacunek i godność. Kojarzy się z odpowiedzialnością i chęcią sprawowania kontroli.

Wystąpienia publiczne, choć większość z nas ich nie lubi i uważa za stresujące, to czas kiedy szczególnie warto pamiętać o mowie ciała. Możemy odpowiednio się do nich przygotować, a to zmniejszy stres. Na początek pomyślmy co chcemy powiedzieć i do kogo. Następny krok to ułożenie planu według którego będziemy mówić. Dobrze jest wypisać sobie na kartce krótkie hasła, na wypadek zapomnienia o czym dalej powinniśmy mówić. Taka lista pozwoli na szybko sobie przypomnieć. W tle, oczywiście, może wyświetlać się prezentacja. Slajdy nie powinny być przeładowane treścią, a podkreślać najważniejsze informacje i dane, które możemy przedstawić w formie diagramów, wykresów lub tabelek.
Istotne fakty możemy podkreślać gestami. Niezwykle ważny jest też ubiór. Na tę okoliczność dobrze sprawdza się kolor granatowy. POWODZENIA!

avatar

Beata Sowa

zajmuje się działaniami Public Relations. Wie jak nagłośnić każdą akcję. Wcześniej pracowała w TVP Kraków, obecnie prowadzi własną firmę zajmującą się PRem, www.beatasowa.pl

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *