[Rok 2015] 6 trendów w NGO

Photo credit: Fouquier ॐ / iW / CC BY-NC-ND

Co nas czeka w nowym roku?? Być może nic, bo jutro czy pojutrze może się skończyć świat. Ale gdyby jednak zechciał trwać, to spróbuję przybliżyć to co może się dziać w III sektorze w 2015 roku.

Pomijam tutaj sprawy polityczne (szczególnie procedowaną w sejmie zmianę ustawy o stowarzyszeniach). Chcę pokazać trendy, które będą ważne z punktu widzenia finansowania, komunikacji, działań i wizerunku polskich organizacji pozarządowych.

1. Bazy mailingowe

Facebook po raz kolejny będzie obcinał zasięgi fanpejdży – chce czerpać coraz większe zyski z płatnych reklam. Ten proces wydaje się nieunikniony, dlatego poza dotychczasowym generowaniem wartościowych informacji trzeba będzie zainwestować w płatną reklamę. Co dla sporej części NGO jest dość trudne do udźwignięcia.

Dlatego na znaczeniu znów zaczną zyskiwać własne, ciepłe bazy mailingowe, poprzez które będziemy się kontaktować z naszymi Darczyńcami, wolontariuszami czy sympatykami. Zyskają na znaczeniu wiadomości przygotowywane w atrakcyjnej, graficznej formie. Duże wzięcie będą mieli graficy, a także szkolenia z przygotowania masowych wysyłek elektronicznych. Czyli warto zainwestować w przynajmniej podstawowe szkolenie z wysyłek oraz podstawowych programów do obróbki graficznej.

2. 1% po nowemu

Państwo będzie nas wstępnie rozliczać z podatków, a my będziemy mogli takie rozliczenie zaakceptować, bądź nanieść do niego poprawki. Działania ministerstwa są w tym obszarze nie do końca jasne, ale prawdopodobnie wycofało się z pomysłu, że każdy będzie się musiał udać do urzędu, sprawdzić poprawność zeznania i je zaaprobować.

Według najnowszych informacji propozycję rozliczenia otrzymamy na stworzonym specjalnie dla nas koncie podatnika, ale korzystanie z niego nie jest obowiązkowe. Czyli kampania 1% procenta nie będzie bardzo odbiegała od dotychczasowych, choć trzeba większy akcent położyć na docieranie do ludzi leniwych – czyli takich, którzy nie mając nic do odliczenia będą automatycznie akceptować rozliczenie. Warto im uświadomić, że ich 1% ma znaczenie i warto dokonać drobnego wysiłku by wspomóc wybraną OPP.

3. Social fundraising

Według amerykańskich badań 50% Darczyńców dokonuje darowizny dlatego, że ktoś ze znajomych zachęcił ich do tej czynności. A jak obecnie komunikujemy się ze znajomymi? Za pomocą mediów społecznościowych.

Dlatego tak istotne jest angażowanie naszych sympatyków w działania organizacji – bo przekonany do naszych działań człowiek może stać się naszym Ambasadorem. A dzięki niemu dotrzemy do zupełnie nowych ludzi i grup. Dlatego, mimo ograniczeń zasięgu, o których wspominałem wcześniej, warto zainwestować w budowę relacji z naszymi sympatykami. Oczywiście nie ograniczając się tylko do mediów społecznościowych.

4. Mobile

Rozwój rynku smartfonów spowodował, że większość ich użytkowników nie może się rozstać ze swoim telefonem. Z nim zasypiają i z nim się budzą. Korzystają z nich w autobusie, tramwaju, pociągu – w drodze do pracy, na zajęcia, czy też do przeglądania aktualności.

Dlatego, jeżeli planujesz jakąkolwiek kampanię w 2015 roku zadbaj by Twoja strona internetowa była responsywna – czyli dobrze wyglądała na ekranach tabletu czy smartfona. Bo nie ma bardziej irytującej rzeczy dla potencjalnego Darczyńcy, gdy musi manipulować palcami szukając przycisku „Wpłać”. Swoją drogą – warto zadbać o dostosowanie także ścieżki wpłat do ekranów urządzeń mobilnych, bo w USA już ponad 40% darowizn pochodzi z ruchu mobilnego.

5. Płatności kartą

Coraz większe znaczenie będzie miało przekazywanie darowizn kartą płatniczą. To najprostsze i najszybsze rozwiązanie – pozwala bez logowania się do banku dokonać płatności. Wystarczy u jednego z operatorów szybkich płatności (DotPay, PayU, eCard czy inne) podać numer naszej karty (kredytowej, płatniczej, debetowej), zatwierdzić kodem z tej samej karty, uzupełnić termin jej ważności i płatność (darowizna) jest już dokonana.

Na zachodzie Europy i w USA to jedna z najpopularniejszych metod płatności – nie wymaga logowania się do banku, wpisywania haseł i czekania na smsa z potwierdzeniem. Ważna uwaga – jeżeli masz na stronie swojej organizacji założony panel do wpłat to sprawdź czy możesz wpłacać za pomocą kart płatniczych – w DotPay’u czy PayU to nie jest usługa domyślna.

6. Grywalizacja

To trend angażujący odbiorcę w różne działania i zapraszający go do udziału w grze. Coraz częściej jest wykorzystywana w działaniach biznesowych, ale pojawia się także coraz odważniej w działaniach społecznych. Tu wystarczy wspomnieć iHobo czy Cell Slider.

Dlatego w nowym roku kup książkę Pawła Tkaczyka Grywalizacja i zaplanuj grę dla Twoich sympatyków. Pamiętaj jednak, że gra nie jest celem samym w sobie, a środkiem prowadzącym do celu – zmiany świata.

Czy miałem rację? Zobaczymy za rok. Jeżeli ten artykuł Ci się spodobał – podziel się nim ze znajomymi. Dzięki

avatar

Szczepan Kasiński

Redaktor naczelny i spiritus movens portalu LepszeNGO. Jego misją jest zmiana organizacji pozarządowych na lepsze. Uczy jak pozyskiwać środki na działalność, komunikować dobre dzieła i budować historie. Sancho Pansa w Armiger, strateg, opowiadacz, fundraiser. Członek Polskiego Stowarzyszenia Fundraisingu.

You may also like...

2 komentarze

  1. avatar Paweł Tkaczyk napisał(a):

    Dzięki za wspomnienie 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *