Rok 2016 w fundraisingu – 5 stałych prawd

Photo credit: xalphas via Foter.com / CC BY-NC-SA

Wszyscy prognozują czym przyszły rok będzie się różnił od obecnego. Jakie nowe trendy, zachowania, akcje przyciągną uwagę odbiorców. Kto najbardziej zaangażuje i zaskoczy. A czy to ważne?

W zeszłym roku skupiłem się na prognozowaniu trendów. W kilku punktach miałem rację, w kilku się pomyliłem. A raczej przewidziałem zbyt szybki postęp. Taka zabawa w prognozowanie ma pokazać, że jesteśmy na czasie, wyczuwamy trendy i na ich fali płyniemy. Jesteśmy silni, sprawni, nowocześni. Świat staje przed nami otworem. Pewnie tak, ale to nie jest najważniejsze.

Cały rok 2015 wypełniały mi szkolenia, warsztaty, prezentacje, ale także koordynacja różnych kampanii fundraisingowych. W sumie zebrane kilkaset tysięcy złotych. Może i więcej. Ciężka praca nad zmianą w organizacjach. Niekiedy rewolucja. Praca według planów, kamieni milowych, skrupulatnie rozdzielonych zakresów odpowiedzialności i egzekwowanie zobowiązań.

Czas, w którym musiałem być wsparciem psychologicznym, niezachwianą ostoją pewności, że „się da”. Niekiedy zaciskania zębów, rzadko smutku, że się nie udało. Bo zmiana przekroczyła możliwości. Bo ludzie są tylko ludźmi, którzy na zmianę potrzebują więcej czasu niż jest możliwe.

Momenty radości, sukcesu. Przekroczenie licznika 100%, płyta z piękną muzyką, wydana książka, tańce radości, słowo DZIĘKUJĘ w imieniu setek Podopiecznych i własnym. Słowa uznania, dyplomy z podziękowaniami. To cieszy i napędza do dalszego działania.

To wszystko pozwala mi określić kilka stałych prawd, które będą aktualne w każdym kolejnym roku.

1. Proście, a będzie Wam dane

Jeżeli nie poprosisz o pomoc, to zapewne jej nie dostaniesz. Ludzie nie są prorokami. Nie wiedzą, że potrzebujesz wsparcia. Choć Tobie może się to wydawać oczywiste – skoro jesteś organizacją pozarządową, to zawsze potrzebujesz wsparcia. Ale czy powiedziałeś to komuś?

Proś do skutku. Przyjmuj odmowy i proś ponownie. Tylko powiedz, w jaki sposób świat stanie się lepszy. To otwiera serca i portfele.

2. Dziękujcie, a będzie Wam przydane

Dziękuj za każde okazane dobro. Za neutralny gest, za odmowę. Bo każde doświadczenie uczy Cię czegoś nowego – jak prosić skutecznie, jak znosić ignorancję, jak poprawić swoją prośbę, by po pierwszej odmowie otrzymać pozytywną odpowiedź. Dziękuj jak człowiek człowiekowi. Zadzwoń tylko po to, żeby powiedzieć DZIĘKUJĘ. Uwierz – to najpiękniejsze rozmowy w życiu.

3. Kochajcie, a będziecie kochani

To trudne. W zabieganiu, w codzienności, w przytłoczeniu biurokracją, w kłodach rzucanych pod nogi. Sobie i innym. Ale nie ma innego sposobu. Chcąc czynić świat lepszym, musisz „zalewać ludzi miłością”. Cieszyć się z każdego pozytywnego drobiazgu, znajdować go w strugach niechęci.

4. Mówcie, tak by być słuchanymi

Słowa, które kierujesz do ludzi, muszą się przebijać przez potoki innych. Jesteśmy zarzucani różnymi komunikatami. Mów prosto, pokazuj, co się zmieni. W jaki sposób możesz zmienić życie pojedynczej osoby. Nie mów o setkach, czy tysiącach potrzebujących. To tylko statystyka.

5. Dawajcie, a będziecie obdarowywanymi

Od organizacji pozarządowej nikt nie wymaga, by też dzieliła się tym co ma. Nie muszą to być pieniądze. Może to być dzielenie się wiedzą, doświadczeniem, sposobem działania z „konkurencją”. Stwórz raport, analizę, studium przypadku. Podziel się nim z tymi, którzy robią podobne rzeczy. Bądź tym, który zawsze jako pierwszy wychodzi z wyciągniętą ręką – do współpracy. Ludzie to docenią.

I na koniec – nie goń za trendami. Wpasuj je w swoją stałą filozofię działania. A tym tekstem podziel się. W końcu punkt 5 zobowiązuje.

avatar

Szczepan Kasiński

Redaktor naczelny i spiritus movens portalu LepszeNGO. Jego misją jest zmiana organizacji pozarządowych na lepsze. Uczy jak pozyskiwać środki na działalność, komunikować dobre dzieła i budować historie. Współpracownik Gnyszka Fundraising Advisors i członek Polskiego Stowarzyszenia Fundraisingu.

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *