Sezamie otwórz się!

Photo credit: Captain Kimo / Foter / CC BY-NC-ND

Jak zdobyć środki na działalność organizacji? Przed takim dylematem codziennie staje większość zarządów NGOsów. A pytanie powinno być inne: dlaczego ludzie powinni nam dawać swoje ciężko zarobione pieniądze?

W swojej metodologii pracy korzystam z podpatrzonego u Simona Sinka schematu, który opiera się na odpowiedzi na trzy pytania: dlaczego, jak, co. W ten schemat można idealnie wpasować każdą działalność organizacji pozarządowej. Szczególnie w kampaniach fundraisingowych.

Dlaczego?

Zadaj pytania swojemu zespołowi. Dlaczego to co robimy jest ważne? Dlaczego ludzie powinni nas wspierać? Dlaczego naszą inicjatywę wybiorą spośród setek innych? Bądź szczery wobec siebie. Może dla Ciebie i członków Twojego zespołu odpowiedź na to pytanie jest oczywista. Ale czy jest oczywista dla potencjalnego Darczyńcy? Czym wyróżnia się Wasza misja i Wasze działanie od innych? Jaki jest konkretny „haczyk”, na który złapiesz ich emocje? Jeżeli masz trudność z odpowiedzią na to pytanie, zadaj je jednemu z Waszych sympatyków.

Dlaczego (poza osobistymi sympatiami) wspiera Waszą misję? Dlaczego to jest dla niego ważne?

Jak?

W jaki sposób realizujecie swoje cele? Jak pomagacie innym, bądź krzewicie swoje idee? Jaki jest Wasz największy wyróżnik? Jakie jest Wasze najmocniejsze wspomnienie z udanej akcji, emocje, uśmiech osoby, której pomogliście, chwile triumfu? Odpowiedź na to pytanie pozwala określić najmocniejsze cechy każdej organizacji. Zazwyczaj to pewne powtarzalne czynności czy schematy, które są skuteczne.

To wskaźniki sukcesu. Oprzyj na nich swoją narrację. Opowiedz, dlaczego jesteście tak skuteczni.

Co?

Co konkretnie mam zrobić jako osoba, którą przekonały Wasze DLACZEGO i Wasze JAK? Czy mam wspomóc Was finansowo, zostać wolontariuszem, rzucić dobrze płatną pracę, by zaryzykować życie dla idei? Czy po prostu zapytać znajomych, czy ktoś nie chciałby oddać używanego komputera?

Poprowadź przygotowaną ścieżką człowieka, który się przekonał do Waszej organizacji. Zaprojektuj dla niego odpowiednią drogę i doświadczenie, które zmieni jego sposób patrzenia na świat.

A wtedy Sezam się otworzy.

 

Tekst pierwotnie ukazał się na blogu autora: http://www.szczepankasinski.pl/

avatar

Szczepan Kasiński

Redaktor naczelny i spiritus movens portalu LepszeNGO. Jego misją jest zmiana organizacji pozarządowych na lepsze. Uczy jak pozyskiwać środki na działalność, komunikować dobre dzieła i budować historie. Sancho Pansa w Armiger, strateg, opowiadacz, fundraiser. Członek Polskiego Stowarzyszenia Fundraisingu.

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *