W kalendarzu wpisane kolejne spotkania. Wszystkie są ważne albo bardzo ważne. W międzyczasie telefony, maile, sprawy podopiecznych. W takim tempie trudno złapać oddech, a co dopiero pomyśleć o budowaniu wizerunku organizacji. Tymczasem wystarczy pamiętać o kilku prostych zasadach.

Najważniejsze, to nie zapominać o tym, że wizerunek organizacji, którą reprezentujemy, tworzymy my sami. Zatem co zrobić, żeby postrzegano nas jak najlepiej? Zacznijmy od mowy ciała. To nie wypowiadane słowa są podstawą w komunikacji, a postawa, mimika twarzy, kontakt wzrokowy i gestykulacja decydują o tym jak obieramy siebie nawzajem.

Postawa – najlepiej gdy otwarta, czyli ręce są rozłożone, dłonie otwarte a ciało lekko pochylone w stronę rozmówcy. Tworzeniu bliskich relacji nie sprzyja postawa zamknięta, czyli krzyżowanie rąk i nóg oraz kulenie się w sobie.

Kontakt wzrokowy – utrzymanie kontaktu wzrokowego wskazuje na pewność siebie i otwartość. Unikanie go świadczy natomiast o niepewności i nieszczerości.

Mimika twarzy – trzeba pamiętać, że emocje, które przeżywamy są widoczne na twarzy. Możemy z niej odczytać – szczęście, strach, złość, zaskoczenie, wstyd, ból i smutek.

Gestykulacja – gesty podkreślają to co mówimy. Jeśli chcemy zbudować pozytywny wizerunek warto nauczyć się eliminować negatywne gesty, np. nadmierne wymachiwanie rękami w czasie mówienia.

Uścisk dłoni – rękę wyciągamy swobodnie lekko pochylając się do przodu i patrząc rozmówcy w oczy.

Ubiór – pełni bardzo ważną rolę w komunikacji niewerbalnej. Powinien być wybierany świadomie tak, aby był stosowny do okoliczności. Odstępstwa od przyjętych norm traktowane są jako brak profesjonalizmu i obniżają status osoby. W doborze stroju może pomóc wiedza o symbolice kolorów i ich psychologicznym oddziaływaniu, np. kolor szary wzbudza zaufanie. Kojarzy się z osobami konserwatywnymi i zrównoważonymi. Czerwony, natomiast, uosabia siłę i władzę. Sugeruje pewność siebie. Granat wyraża szacunek i godność. Kojarzy się z odpowiedzialnością i chęcią sprawowania kontroli.

Wystąpienia publiczne, choć większość z nas ich nie lubi i uważa za stresujące, to czas kiedy szczególnie warto pamiętać o mowie ciała. Możemy odpowiednio się do nich przygotować, a to zmniejszy stres. Na początek pomyślmy co chcemy powiedzieć i do kogo. Następny krok to ułożenie planu według którego będziemy mówić. Dobrze jest wypisać sobie na kartce krótkie hasła, na wypadek zapomnienia o czym dalej powinniśmy mówić. Taka lista pozwoli na szybko sobie przypomnieć. W tle, oczywiście, może wyświetlać się prezentacja. Slajdy nie powinny być przeładowane treścią, a podkreślać najważniejsze informacje i dane, które możemy przedstawić w formie diagramów, wykresów lub tabelek.
Istotne fakty możemy podkreślać gestami. Niezwykle ważny jest też ubiór. Na tę okoliczność dobrze sprawdza się kolor granatowy. POWODZENIA!